Dengan nama Allah yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..



Jam menunjukkan pukul 2.40 petang, tika itu ku sedang bersantai di hadapan televisyen . Tiba-tiba ku dengar telefon ku berdering tanda mesej masuk. Pantas ku capai dan ku lihat mesej dari sahabatku mengenai keadaan yg berlaku kpd kapal Mavi Marvara yang diserang Israel semasa dalam perjalanan ke Gaza. Memohon doa agar Allah bantu mereka dalam misi yang dipanggil sebagai LifeLine4Gaza. Ana tanpa memikir panjang terus sahaja meng'forward ' kepada sahabat-sahabat ana yang lain. Hari ini sahaja ana melihat angka korban telah menjangkau 15 orang dan ramai yang lain adalah cedera. Ya Allah sebak hati ana melihat mengapa mereka yang tidak berdosa ini diserang tanpa belas kasihan. Mereka ini hanyalah sukarelawan dan wartawan yang dikumpulkan dari serata pelosok dunia untuk menghantar bekalan makanan ke Gaza. bukannya senjata atau bahan api yang lain yang boleh mengancam nyawa orang awam.

kerana sifat kedengkian dan tiada perikemanusian oleh pihak Israel, mereka menyerang konvoi ini tanpa belas kasihan. Bermacam persoalan yang bermain di fikiran ana tika ini.



tuntas ana buka web sosial yang selalu ana masuki, banyak info , video malahan pendapat serta protes sahabat-sahabat terhadap apa yang berlaku. sejenak ana terfikir begitu banyak hikmah disebalik kejadian yang mengemparkan dunia. Antara yang ana dapat pelajari adalah:-




1. membuka mata banyak pihak terutamanya yang dahulunya pro-israel tentang kekejaman israel terhadap mereka yang tidak berdosa.

2.melihatkan betapa kejadian ini memberi satu bentuk penyatuan umat Islam dalam memperjuangkan agama Allah.

3.menyedarkan diri betapa perlunya ada kerjasama dan penyatuan ummah agar Islam kembali ke zaman kegemilangannya

4.melihat ke dalam diri apakah sumbangan diri dalam bukan sahaja memprotes kejadian yang berlaku malahan tindakan susulan seperti mengambil berat tentang infomasi terkini mengenai konvoi LifeLine4Gaza dll.


akhir kata, moga sekurang-kurangnya kita mengambil sedikit iktibar diatas perkara yang berlaku kepada saudara seislam ini. Sama-sama kita sedekahkan AL-FATIHAH buat mereka yang gugur syahid di medan perjuangan dan buat mereka yang masih meneruskan misi kita mohon agar ALLAH lindungi mereka dan kuatkan semangat mereka. ayuh kita bersama ke satu kiblat yang sama ..Allahuakhbar~~!!

0 comments:

Post a Comment