Dimulakan dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Selawat dan salam ke atas Rasulullah S.A.W. penghulu seluruh umat. Salam persaudaraan ana hulurkan kepada semua pengunjung blog ana. Alhmdulillah Allah masih beri sedikit ruang buat kita sama-sama untuk menimba ilmu dan berkongsi sedikit pengetahuan insyaALLAH di sini.
Pada awal perbicaraan ini , terlalu banyak bermain di minda ana. Apakah kiranya topik-topik yang sesuai untuk diutarakan untuk kita sama-sama peroleh manfaat. Alhamdulillah setelah membelek majalah kegemaran ana terlihat satu topik yang sangat menarik hati yakni " Ku ingin menjadi bidadarimu" di salah satu ruangan di majalah "Solusi".
Seperti yang kita sedia maklum bidadari itu sangat cantik, lemah lembut dan perawan. Malahan mempunyai akhlak yang sangat baik sesuai dengan firman Allah yang berbunyi:
'Di dalam syurga itu ada bidadari yang sopan menundukkan pandangannnya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka( para penghuni syurga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? Mereka (bidadari) seumpama yakut dan marjan.
( surah al-Rahman 55:56-58)

alhamdulillah apabila ana membaca tafsir surat cinta ALLAH diatas terasa sesuatu didalam hati. Banyak persoalan yang timbul seperti apakah ku layak untuk menjadi bidadari syurga dengan dosaku yang banyak pd Rabb, apakah nanti setelah ku punya seorang suami mampukah ku layak menjadi bidadarinya di syurga, apakah ku layak untuk menjadi anak dan isteri yang solehah sebagai kredit ke syurga.. MasyaALLAH terlalu banyak khilaf diri ini pada ALLAH.
Namun sahabat yang ku sayangi kerana ALLAH (puteri khususnya..hehe) semoga kita sama-sama engejar matlamat yang satu. Mengejar redha ALLAH dan kita tahu redha ALLAH itu datangnya juga melalui redha IBUBAPA dan jika yang sudah mempunyai zauj maka redha ZAUJ dirinya juga diperlukan dalam hal ini.

Sahabatku kita ini sama masih banyak perkara yang harus diperbaiki di dalam diri agar kita semakin dekat dengan hidayah dan cinta ALLAH. Dialah pemilik cinta hakiki yang tidak terhitung kurniaanNya kepada kita hamba yang penuh dosa noda. Setiap apa yang berlaku dan terjadi kepada diri kita sudah cukup menunjukkan kebesaranNya. ALLAHHUAKHBAR!!
Apa yang mampu ana katakan disini adalah sungguh jika kita dapat menjadi bidadari syurga itu alangkah indahnya tapi apa yang terpenting adalah dalam mengejar MATLAMAT kita harus jelas dengan persediaan yang rapi dan teliti. Persiapan yang ana cuba maksudkan disini adalah termasuk:-
  1. pertingkatkan AMAL dan jauhkan perkara lagha yang Allah murka.
  2. Perbaiki hubungan kita dengan Pencipta dan manusia.
  3. Hiasi diri dengan akhlak terpuji.
  4. Bersihkan hati melaui proses muhasabah diri atau koreksi diri.
  5. bersama-sama mencari ilmu buka sahaja ilmu dunia malahan ilmu akhirat .( Perlu guru sebaiknya ).
  6. bersahabat dengan sahabat yang lebih mendekatkan kita dengan ALLAH( tarbiyah islamiyah).
Semoga checkist diatas sedikit sebanyak dapat kita sama-sama lakukan secara istiqamah dan memohon agar ALLAH kuatkan hati dalam melakukannya insyaALLAH.
Secara kesimpulannya, semoga sedikit perkongsian yang ana berikan ini buat sahabat semua dalam kita mengejar matlamat yang satu yakni mengejar redha ALLAH insyaALLAH moga ALLAH dapat menjadikan kita bidadari syurga untuk seorang lelaki bernama suami di destinasi jannatulfirdausi..

Ayuh kita bersama.. mencari cinta yang hakiki di perjalanan yang singkat ini. Semoga lirik lagu yang dipaparkan dibawah kita hayati dan ana tujukan khas buat puteri-puteri yang berkunjung disini( hehe..jangan marah kpd putera-putera ..ana doakan kalian ketemu puteri-puteri yang solehah >.<).. akhir kata salam perjuangan buat semua..ayuh kita cuba menjadi ' Bidadari Di Taman Firdausi' amin..

Bidadari

Artis:Munif Ahmad



Bidadari 2x Temanilah resahku Bidadari 2x Tenangkanlah jiwaku
Sumpah setia hidup mati Semuanya kerana kau isteriku Isteriku tercinta pelengkap rusuk kiriku
Bidadari 2x
Jadilah pedampingku
Bidadari 2x Jadilah sang setia Kerna cinta cinta suci Buktinya tidak pernah sepi Sepi daripada cubaan yang tak terduga Chorus *
Kau umpama bintang utara Penunjuk jalan yang terang Kau beri harapan saat ku jatuh Bangun semula Dan berikan sakti cintamu Penawar racun berbisa Dan ikatan kita cinta abadi hanya disyurga

0 comments:

Post a Comment