Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang






setiap hari pasti kita akan menemui pelbagai jenis masalah tidak kiralah dari masalah peribadi sehinggalah kepada masalah negara yang menjadi topik perbincangan antara pemimpin-pemimpin negara. Kita sering dihujani dengan konflik diri sama ada kita mampu atau tidak untuk menghadapi masalah yang mendatang. Apakah kita mampu untuk melakukan semua ini dalam sehari. " runsing kepala nie dengan macam-macam masalah, kan senang hidup tanpa masalah, tanpa ada kesedihan. Hidup penuh dengan keceriaan ,ketenangan dan kegembiraan" pasti ada diantara kita semua yang terdetik di hati untuk merasa begini. Ana akui ana juga pernah terdetik begini. Sudah menjadi lumrah pastinya kita nak yang mudah, yang cepat dan hasil yang terbaik dalam penyelesaian masalah. Nah apakah kita pernah terfikir realiti kehidupan ini sememangnya SUKAR tapi sebenarnya bukan SUSAH. Ayuh kita bersama tukar paradigma kita terhadap apa yang kita lihat dalam kehidupan ini.






Mari ana bawakan kalian kepada persoalan berikut:-




apakah tujuan kehidupan ku ini ? apakah hanya menjadi seorang pekerja yang bekerja siang malam untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik? apakah aku bahagia dengan apa yang aku ada sekarang ini? Mengapa meski aku kerja sebaiknya mengapa masih tidak dinaikkan pangkat? Tidak dinaikkan gaji malahan pujian pun tidak ada? mengapa semakin aku cari duit untuk kehidupanku semakin tidak mencukupi? malahan semakin banyak hutang dikeliling pinggangku? serabut kepalaku dengan masalah ini? siapakah yang mampu tolongku? kawan..ahh hanya datang bila ku dapat gaji? bila ku terdesak tiada siapa peduli? mengapa hatiku tidak tenang ? selalu sahaja tidak tenang?? aduh kusut-kusut... makin difikir makin kusut kepala ini..








baiklah sekarang kita tarik nafas dalam-dalam.. kita tenangkan fikiran sebentar. mari ana bawakan persoalan ini sebagai jawapan kepada persoalan di atas. Ana dapat lihat pasti ada yang mengerutkan dahi .." mengapa pula persoalan di jawab dengan persoalan??" baiklah untuk sahabat mengetahui jawapannya ayuh kita susuri persoalan berikut. Sama-sama kita baca dan biarkan hati kecil berbicara..






selama ku hidup pernahkah sekaliku merenung apa tujuan aku di hidupkan di muka bumi ini? apakah hanya untuk mengaut nikmat dunia yang sampai ke hujung nyawa tidak pernah cukup? apakah cukup diriku mengenal SANG PENCIPTA yang memberikan segala kenikmatan terhadap diriku? apakah sewaktu susah sahaja aku mencari dan mengadu pada Dia? apakah sewaktu ku mendapat kejayaan atau rezeki ucapan pertama yang meniti di binirku adalah alhamdulillah? apakah aku benar-benar mengambakan cintaku hanya pada pemilik cinta hakiki ataupun ku menjadi hamba kepada cinta selainNya? apakah sewaktu ku sakit ku anggap itu penyucian atau kifarah dosa lalu atau hanya keluhan dan rengekkan yang terpacul di bibirku? Pernahkan bila ku punya rezeki yang berlebihan ku kongsi bersama mereka yang memerlukan? apakah aku benar-benar mengenali ISLAM dalam erti kata sebenar bukan hanya pada namaku? apakah aku bisa menjawab persoalan-persoalan tentang rukun islam dan rukun iman dengan cara berhikmah? apakah ku mampu tersenyum di ku dikritik pedas oleh orang sekeliling? apakah ku bisa sabar dikala orang menabur fitnah terhadap diriku ??




Duhai sahabat yang ana sayangi kerana Allah persoalan yang mula-mula ana nyatakan diatas dan disusuli dengan persoalan di perengan kedua ini sebenarnya adalah jawapannya. Sesungguhnya ana juga masih mencari jawapan sebenar melalui hati kecil ana untuk ana jadikan bekalan di dalam hayat ini. Marilah kita sama-sama mencari jawapan kepada persoalan itu kerana bukan teori semata tidak kira dalam sumber buku, internet atau apa sahaja yang ana mahukan. Namun apakah lebih baik kita meletakkan dua sumber ini menjadi SATU yakni sumber ILMU dan sumber HATI kecil yang berbisik. Ana yakin bila ana dan kalian mendapat jawapan itu sesungguhnya kita menjadi orang PALING BAHAGIA kerana kita bisa TERSENYUM walau PAHIT dugaan yang kita harus telan.. ayuh kita bersatu hati bersama mengejar KEJAYAAN HAKIKI MENUJU JANNATULFIRDAUSI (>.<)


0 comments:

Post a Comment