Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang...


alhmdulillah kali ini ana letakkan posting yang santai buat tatapan semua. kredit kepada seorang sahabat ana sewaktu berbual dengannya tercetus satu ilham melalui perbualan tersebut (>.<)


'wah, cantiknya..."," cun ar dia tu..", "lawanya...kat mana ye awak beli barang nie".. inilah salah satu kata-kata yang selalu kita ungkapkan bila kita melihat sesuatu yang cantik di pandangan mata. Sudah menjadi lumrah kita sebagai manusia biasanya akan memilih sesuatu perkara itu yang pertama sekali pastinya kerana CANTIK atau dalam erti kata lain indah, atau sejuk mata memandang. apabila sesuatu itu cantik pastinya ia dapat menarik perhatian ramai pihak. pasti ramai yang akan memuji akan kecantikan yang dimiliki oleh si pemilik kecantikan. Tapi pernahkah kita memikirkan siapakah pencipta kepada si cantik itu...jawapannya pastilah Allah pemilik segala kecantikan dan kesempurnaan setiap yang ada di alam ini.




Ayuh ana bawakan satu lagi persoalan.. cuba sahabat semua perhatikan gambar di atas.. sahabat melihat ada tiga tangkai bunga mawar yang berlainan warna kan.. baiklah kali ini ana minta sahabat memilih yang mana satu pilihan hati untuk dijadikan hiasan meja sebagai contoh..
pastinya ada yang menyatakan " saya memilih biru kerana warnanya unik dan menarik" dan mungkin juga ada yang memilih antara kuning atau merah dan begitu lah sebegitu dan sebgini sebabnya. oleh itu dapat dilihat disini sedangkan ada tiga jenis warna mawar begitu banyak pendapat yang akan menyatakan yang mengapa mereka memilihnya masakan pilihan warna dan fizikal keadaan sesuatu perkara itu untuk dinilai.
Nah terbuktilah sesungguhnya kecantikan itu abstrak di setiap mata individu bak kata pepatah " rambut sama hitam hati lain-lain". sesungguhnya kita tidak bisa untuk meletakkan sesuatu itu cantik pada pandangan fizikal atau luaran sesuatu objek atau material kerana pasti ada yang bercanggah pendapat dengan kita . malahan dapat juga dilihat sesungguhnya kecantikan luaran itu adalah pinjaman semata dari Allah kepada si cantik atau si lawa atau siapa sahaja.




Kita seharusnya bersyukur atas kecantikan yang kita ada kerana sebenarnya kecantikan itu bukan hanya di lihat melalui luaran semata. Luaran yang tidak menjamin apa-apa bila masa semakin berlalu, usia semakin meningkat , rambut semakin memutih, kulit semakin kendur dan berkedut.. tapi apa yang kekal adalah kecantikan dalaman kita. Kecantikan dalaman yang akan diingati buat selama-lamanya meski kita sudah tiada di dunia ini..kecantikan akhlak dan budi pekerti yang menjadikan kita disenangi dan tenang bersama orang di sekeliling kita..kecantikan ini kecantikan yang Allah, manusia malahan seisi dunia menyenanginya...nah apa kita tunggu lagi marilah kita hiasi diri dengan kecantikan ini.. kerana kecantikan inilah yang membawa dirimu dan juga diriku ke jannatulfirdausi..insyaAllah ayuh kita bersama untuk cantik.. !!



0 comments:

Post a Comment