salam alaik pada semua..alhmdulillah setelah lama tidak update blog ini alhmdulillah Allah memberi kesempatan dan ruang buat ana untuk menulis sedikit tinta yang moga2 dapat dimanfaatkan buat semua..ana memohon kemaafan kerana tidak selalu dapat update blog ini kerana mempunyai sedikit masalah yang tidak dapat dielakkan..namun begitu kali ini ana coretkan sesuatu yang ringkas buat tatapan sahabat semua..


dimulakan dengan bismillahirahmanirrahim..selawat dan salam kepada nabi junjungan kita Rasulullah s.a.w ,keluarga baginda serta para sahabat baginda. di dalam dunia yang serba pantas dan canggih ini tanpa kita sedar masa itu terus berlalu..

detik demi detik jika dihitung masih banyak yang kita ingin perbaiki jika boleh.. jika punya kesempatan dan adanya mesin masa mahu sahaja kita memutarkannya dan memperbaiki sesuatu yang kita rasakan perlu dilakukan.. pasti ada timbul di benak fikiran seperti 'kalaulah aku..", " jika dahulu..", " andainya.."...dan sebagainya ..kemudian kita akan mengeluh kecil kerna tidak dapat melaksanakannya atau mengejar apa yang kita impikan itu dan tahu2 sahaja semuanya sudah terlambat..bak peribahasa " nasi sudah menjadi bubur".

masa itu ibarat pedang jika kita tidak memotongnya masa akan memotong kita...hargailah masa seperti yang termaktub di dalam surah Al-Asr:

  1. demi masa
  2. sungguh, manusia berada dalam kerugian
  3. kecuali orang -orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.
melalui ayat2 cinta dari Allah ini apakah yang bermain di benak fikiran kita..mengapakah masa itu begitu penting dan dititikberatkan di dalam Islam. bukti yang paling jelas dapat dilihat melalui ibadah SOLAT lima waktu sehari semalam. Allah telah mengutuskan Rasulullah s.a.w untuk menyebarkan tentang perihal solat dan setiap fardhu solat itu sendiri punya batas waktu yang ditetapkan. subuh , zuhur, asar , maghrib dan isyak masing2 punya lingkung waktu sendiri dalam melaksanakannya..apakah sahabat2 berfikir sejenak mengapa solat juga harus ada batas waktu nya?? mengapa ia begitu penting?? jawapannya mudah adalah buat manfaat kita sebagai hambaNya jua. mendidik hamba Nya menjadi individu muslim yang menjaga masa dan disiplin diri yang tinggi. masyaAllah betapa hebatnya ISLAM dan betapa dekatnya ISLAM itu dengan kehidupan seharian kita..

jika ada diantara kita merasa kecewa kerana tidak dapat memiliki sesuatu perkara kerana sudah terlewat ketahuilah dan sedarilah bahawasanya ALLAH KNOWS BEST..
hilangilah segala perasaan kecewa dan sdih hati..tuntas BANGKITLAH DARI LENA YANG PANJANG..anda hanya mampu mengubah segala yang ana hendaki dengan melakukan sesuatu yang LEBIH BAIK pada masa akan datang..ketahuilah di dalam firman ALLAH ada menyebut:

" ALLAH tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikann) dan mendapat (siksa) dari ( kejahatan) yang dibuatnya.....
( surah albaqarah: 286)

Oleh itu duhai sahabat..marilah sama2 kita menjaga masa yang kita ada sekarang..takut2 kita menyesal dikemudian hari...kita secara perlahan-lahan isikan segala ruang masa yang terluang dengan perkara yang bermanfaat. Kita gunakan masa itu sebaik-baiknya..andai tahun ini kita merasa banyak sudah masa yang telah ku luangkan dengan perkara yang merugikan kita mulakan dengan azam dan nawaitu yang baru untuk segera berubah...berubah bukan hanya setiap tahun baru tapi setiap detik dan ketika..iAllah perlu dibajai dengan keimanan yang jitu dan istiqamah yang tinggi..

ana tinggalkan sahabat semua dengan sebuah bingkisan kata..moga dengan sedikit coretan ini kita sama2 bangkit semula menuju AL FALAH ..sama2 kita berdoa agak dikuatkah hati untuk terus berubah dalam mengejar redha Allah..iALLAH..salam perjuangan sahabatku..(^_^)


  • Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan. Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukanan bagi kita.
  • ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan
    ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi,
    ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketengan,
    ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan,
    ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Allah,
    ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan,
    ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati
    ambillah waktu untuk memberi, itu dapat membuat hidup terasa beerti,
    ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan
    ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga...

0 comments:

Post a Comment